Op vrijdag 15 december 2023 heeft de Verenigde Vergadering van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie over de begroting 2024 gestemd.

De Brusselse OCMW's, op dezelfde dag samengekomen, betreuren andermaal dat de subsidie van 20 miljoen euro die ze sinds 2020 ontvangen, volledig wordt ingetrokken.

De volledige intrekking van de middelen die tijdens de opeenvolgende crisissen ter beschikking werden gesteld en het uitblijven van structurele herfinancieringsmaatregelen voor de OCMW's brengen het lokale sociale beleid in gevaar en maken de mensen die het grootste risico lopen op armoede, nog kwetsbaarder.

Zonder dringende maatregelen in 2024”, zegt Khalid Zian, voorzitter van de Federatie van Brusselse OCMW's, “zeggen sommige Brusselse OCMW’s dat ze hun taken niet meer zullen kunnen uitvoeren, wat bijvoorbeeld betekent dat ze bepaalde financiële steun niet meer zullen kunnen toekennen, of dat ze geen steun meer zullen kunnen verlenen aan kwetsbare gezinnen bij hun zoektocht naar een woning of bij het openen van het recht op gezondheidszorg”.

Nu deze situatie op korte termijn tot een sociale ramp zal leiden, willen de Brusselse OCMW's hun taak om de meest kwetsbaren te steunen vastberaden voortzetten. Ze roepen de Brusselse overheid op om hen meer steun te verlenen in het kader van de uitvoering van de begroting 2024.

Daarnaast:

• stelt de Federatie van Brusselse OCMW's nogmaals dat de sociale zekerheid het belangrijkste sociale vangnet van het land moet blijven. De tussenkomst van de OCMW's is een subsidiaire regeling en bijgevolg moet de duurzame financiering van de sociale zekerheid veilig gesteld worden.

• vraagt de Federatie van Brusselse OCMW's dat de andere takken van de sociale zekerheid of de randspelers voldoende middelen krijgen om hun primaire taken binnen een redelijke termijn uit te voeren, zodat een verschuiving van de lasten naar de OCMW's of de systematische aanvraag van voorschotten, die het werk van de OCMW's nog extra belasten, vermeden wordt.

• vraagt de Federatie van Brusselse OCMW's dringend om de financiering van de OCMW's permanent en structureel en in lijn met hun behoeften op te trekken; ze vraagt om de subsidiëring van de leeflonen door de federale overheid te hervormen en de terugbetaling van het leefloon aan de OCMW's op te trekken tot 95%. Daarbij moeten de aldus vrijgekomen middelen opnieuw worden geïnvesteerd in het lokale sociale beleid.

• vraagt de Federatie van Brusselse OCMW's het Brusselse Gewest om de gewestelijke maatregelen die door de OCMW's moeten worden uitgevoerd, volledig te financieren, de facultatieve subsidies en uitzonderlijke financiële middelen die aan de OCMW's werden toegekend naar aanleiding van de verschillende sociale crisissen een permanent karakter te geven en de verdeelsleutel van het Bijzonder Fonds voor Maatschappelijk Welzijn regelmatiger bij te sturen naargelang de economische en sociale ontwikkelingen.

Meer info:

Georgy MANALIS, directeur van de Federatie van Brusselse OCMW’s georgy.manalis@brulocalis.brussels